Wstajesz rano, szybki prysznic, kawa i pędzisz do pracy. W pracy druga kawa, żeby móc zacząć pracować, jakaś przekąska. W końcu udaje Ci się wrócić do domu późnym wieczorem i wtedy zaczynasz zjadać wszystkie produkty znajdujące się w Twojej lodówce. Po jakimś czasie dostrzegasz, że masz mniej energii, ciągle chorujesz, buzia jest szara i pełna wyprysków. Kupujesz kolejny suplement w nadziei, że nastąpi cudowna poprawa. Tak się jednak nie dzieje. Ostatnią rzeczą o jakiej myślisz to stan Twoich jelit i flory bakteryjnej kolonizującej w nich. Pytasz co wspólnego mają wypryski albo ciągłe zmęczenie z jelitami?

Okazuje się, że bardzo wiele. Nasze jelita i ich flora bakteryjna (równowaga mikrobiomu) jest podstawą naszego prawidłowego funkcjonowania. Są one odpowiedzialne za produkcję witamin z grupy B (1,3,5,6,9,12), witaminy K, serotoniny oraz kwasu masłowego.  Nieprawidłowa praca jelit czy obecność bakterii patogennych może prowadzić do znacznego pogorszenia się stanu naszego zdrowia, zarówno fizycznego jak i psychicznego. Badania pokazują, że zaburzenia mikroflory jelitowej mogą się bardzo przyczyniać do rozwoju zespołu jelita drażliwego (ZJD), chorób zapalnych jelit, alergii, atopowego zapalenia skóry czy depresji oraz zaburzeń ze spektrum autyzmu. Również często pojawiają się niedoskonałości skóry w postaci grudek, krostek czy wyprysków. Jest to jedna z przyczyn trądziku dorosłych.

Co powoduje pogorszenie stanu jelit?

– rozregulowany rytm dobowy – jest głównym czynnikiem zaburzenia pracy układu odpornościowego

– przeciążenie układu nerwowego – w jelitach znajduje się największa liczba zakończeń nerwowych

– nadmierny stres – powoduje nadmierne wydzielanie kortyzolu i w konsekwencji spadek odporności

– przyjmowanie antybiotyków, leków antykoncepcyjnych, IPP, NLPZ, sterydów

– niedobory witamin i pierwiastków

– infekcje

– suplementacja żelazem

– nieodpowiednia dieta, alkohol, dym tytoniowy

– zanieczyszczenia środowiska

– cesarskie cięcie na życzenie, karmienie mlekiem modyfikowanym

Jak mogę wspomóc prawidłową pracę jelit?

– przede wszystkim należy ograniczyć lub całkowicie wykluczyć z diety mleko i jego pochodne, gluten, cukier prosty, produkty wysokoprzetworzone, napoje gazowane

– ważne jest wprowadzenie do diety odpowiednio dobranych do potrzeb probiotyków i prebiotyków, czyli składników ułatwiających namnażanie się dobrych bakterii. Należy pamiętać, że probiotyki to nie leki, co oznacza, że aby zaczęły działać potrzebny jest czas. Kuracja powinna trwać przynajmniej 2-3 miesiące oraz probiotyk powinien być celowany do potrzeb konkretnej osoby

– pomocna jest suplementacja witaminą D, cynkiem, kwasami omega-3

– w diecie można zastosować kiszonki czy kefir, jednak będą to produkty towarzyszące, wspierające. W przypadku zaburzonej flory bakteryjnej zaleca się kurację probiotykami aptecznymi

– bardzo istotne jest to, żeby dbać florę bakteryjną dzieci już od momentu narodzin. Ich bariera jelitowa jest fizjologicznie przepuszczalna do 12 miesiąca życia, co powoduje że wszystkie niekorzystne składniki mogą przenikać do wnętrza organizmu. Trzeba pamiętać, żeby potraw dla dzieci nie dosładzać ani nie dosalać

– ważne jest również to, aby dbać o odpowiednią ilość snu, co pozwoli na prawidłową regenerację organizmu

 

Bibliografia:

  1. Gałęcka M, Bartnicka A. Michalik M. , Samet A., Wysocki T. Marszałek A., Jelito jako najważniejszy organ immunologiczny człowieka. Znaczenie bariery jelitowej. https://www.mml.com.pl/wp-content/uploads/2015/08/Jelito-jako-najwa%C5%BCniejszy-organ-immunologiczny-cz%C5%82owieka-po-poprawkach-1.pdf
  2. Krakowiak O.,Nowak R., Mikroflora przewodu pokarmowego człowieka– znaczenie, rozwój, modyfikacje, Postępy Fitoterapii 3/2015
  3. Gulas E., Wysiadecki G., Strzelecki D., Gawlik- Kotelnicka O., Polguj M., Jak mikrobiologia może wpływać na psychiatrię? Powiązania między florą bakteryjną jelit a zaburzeniami psychicznymi, Psychiatr. Pol. ONLINE FIRST Nr 91: 1–17, DOI: https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/81103
  4. Dudzińska E., Wpływ mikroflory jelitowej na rozwój zespołu jelita drażliwego, Medycyna Środowiskowa – Environmental Medicine 2016, Vol. 19, No. 3, 70-76
  5. https://instytut-mikroekologii.pl/wp-content/uploads/2016/07/Od-Jelit-Do-Depresji.pdf
  6. https://oskarkaczmarek.pl/artykuly/
//

1 Komentarz on Jelita a skóra.

  1. Kamila
    9 grudnia 2018 at 20:26 (7 miesięcy ago)

    Dziękuję za ten wpis.
    Jak według Pani należy dobrać dla siebie odpowiedni dla naszych potrzeb probiotyk?

    Odpowiedz

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarz *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <b> <blackquota cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>



3 + 1 =