Zima to czas niezwykle kontrowersyjny. Jedni kochają tę porę roku, inni nie chcą nawet o niej myśleć. Niezależnie od upodobań obu grup, zima jest szczególnym okresem w ciągu roku, gdzie należy zatrzymać się i pomyśleć o sobie…
Dziś skupię się na pozyskaniu energii z pożywienia.
Pomyślcie co możecie zrobić dla siebie zimą w kuchni..i nie chodzi mi o garść leków z apteki, żeby się jakoś trzymać.

Wciąż mnie zadziwia jak mało osób wykorzystuje energię w pożywieniu. Niektórzy nie wiedzą co to jest gryka, proso a ciepły posiłek wprawia ich w zdziwienie. Kiedy pytam, a co sądzicie o zupach, często słyszę, że są staromodne, bo kojarzą się z dzieciństwem albo, że są czasochłonne. Najbardziej mnie jednak szokuje stwierdzenie, że są niezdrowe. Niezdrowe??- pytam. Tak, bo składniki się rozgotowują i nie ma w nich już witamin. A niektórzy po prostu nie lubią zup i kropka.
A tymczasem zupy, a w szczególności buliony są to posiłki najbardziej energetyczne z całego naszego pożywienia. Długie gotowanie składników bulionu powoduje transformację substancji w energię. O tym fakcie dobrze wiedziały nasze babcie, gotując nam buliony, gdy organizm stawał się słaby i ciało chorowało.
W dzisiejszym czasie szybkiego gotowania zapomniano o wielu zdrowych i dobrych zasadach. To niewyobrażalne jak wiele osób źle się odżywia, co staje się przyczyną wielu różnych chorób.

Dzisiejszym wpisem chciałabym Was zachęcić do przyrządzania zup w domu. Zupy a zwłaszcza buliony bardzo łatwo samemu przygotować, a ta mała zmiana może stać dobrym początkiem wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych w życie każdego z Was. Zatem zapraszam do kuchni, ugotujemy dzisiaj buliony warzywny i mięsny, które mogą być bazą do każdej innej zupy.

Ogólną wskazówką do dobrze przygotowanego bulionu musi być wiedza na temat termiki składników, które będą wykorzystywane w zupie. Pamiętajcie, że energii dostarczają nam ciepłe posiłki oraz ciepła termika warzyw. Np. ryż będzie nas wychładzał a kasza będzie ogrzewała, albo marchew nas ogrzeje a bakłażan ostudzi.
Ja dzisiaj zaproponuję bulion warzywny i bulion mięsny – oba ogrzewające, bo przecież chcemy dostarczyć ciepła i pozyskać energię do podnoszenia odporności organizmu oraz twórczej wydajności mózgu.

ROZGRZEWAJĄCY BULION WARZYWNY

Składniki:

zielona pietruszka, jagody jałowca, marchew, bulwa selera, cebula, świeży imbir,  czosnek, goździki, lubczyk ogrodowy, liść laurowy, kora cynamonu, sól.

Przygotowanie:
Zagotuj wodę (około 4 litry), dodaj połowę pęczka pietruszki i 4 jagody jałowca, zagotuj. Dodaj 4 marchewki, połowę selera oraz cebulę wcześniej przyrumienioną. Zagotuj. Następnie dodaj 1,5 cm świeżego imbiru, ząbek czosnku, 2 goździki, szczyptę lubczyku, liść laurowy i kawałek kory cynamonu. Wszystko posól do smaku. Gotuj od 2-3 godzin. Odcedź, wygotowane warzywa wyrzuć.
Taki bulion przyrządzaj co najmniej jeden raz w tygodniu. Może on być bazą do innych zup. Bez problemu można go przechowywać w lodówce przez kilka dni.

ROZGRZEWAJĄCO- WZMACNIAJĄCY BULION MIĘSNY Z KURY

Mięso z kury a także z indyka jest termicznie najcieplejsze, wzmacnia śledzionę i żołądek, odżywia krew i wzmacnia nerki. Jest to najlepsze mięso do przyrządzania bulionów.

Składniki:

kura na rosół, zielona pietruszka, jagody jałowca, marchew, seler, korzeń pietruszki, świeży imbir lub ziarna pieprzu, liść laurowy, sól.

Przygotowanie:

Zagotuj wodę (około 4 litry), dodaj połowę pęczka pietruszki i 4 jagody jałowca, zagotuj. Dodaj kurę, 4 marchewki, połowę selera, 2 korzenie pietruszki. Zagotuj. Następnie dodaj 1,5 cm świeżego imbiru lub 4 ziarna pieprzu oraz liść laurowy. Wszystko posól do smaku. Gotuj od 3-5 godzin. Odcedź, ostudź, w razie potrzeby zbierz tłuszcz.
Rosoły z mięsem są najzdrowszym sposobem przyrządzania mięsa. Nie trzeba go wiele, aby uzyskać dobry efekt. Taki bulion możecie przyrządzać raz w tygodniu, taka zupa jest nie tylko posiłkiem, ale jednocześnie lekarstwem.

PAMIĘTAJCIE! ZUPY SĄ WAŻNE, SZCZEGÓLNIE ZIMĄ

h1N16b36qF8dVPv8FIAl6LUOwxDSTd87loZfK5dw0Uo

10960400_442816562532640_9177658596834316537_o

 

 

//

4 komentarze on Buliony – czyli jak zachować zdrowie i energię w zimie.

  1. acai original opinie
    23 listopada 2015 at 17:30 (3 lata ago)

    Genialnie napisane cieszę się, że udało mi się trafić na tak dobrze opracowany serwis.

    Odpowiedz
  2. Sylwia
    9 marca 2017 at 16:12 (1 rok ago)

    Następny bulion zrobię ze świeżym imbirem i jagodami jałowca. Uwielbiam rozgrzewać się gorącym bulionem po spacerze w chłodny dzień.

    Odpowiedz
  3. Daria
    11 marca 2017 at 14:06 (1 rok ago)

    Siedze, czytam i nie moge przestac sie dziwic. Toz to sa prawdy stare, jak swiat! Nasze babcie, niby takie niewyksztalcone, wrecz zacofane, wiedzialy o tym wszystkim doskonale i stosowaly. I zyly dlugo w dobrym zdrowiu. My tymczasem, ludzie nowoczesni, o otwartych umyslach, popelniamy samobojstwo „z opoznionym zaplonem”, bo odrzucamy madrosc i doswiadczenie poprzednich pokolen w przekonaniu, ze wiemy lepiej. W koncu mamy dostep do informacji, o ktorych naszym przodkom nawet sie nie snilo.
    Ciesze sie ogromnie, ze rosnie grono osob wierzacych w madrosc i moc natury.
    A jeszcze bardziej ciesze sie, ze te osoby (np. Ty, Bozeno) maja odwage i chec dzielic sie swoimi spostrzezeniami, doswiadczeniami i wiedza z innymi :-)
    Ide wstawic bulion, a potem siadam i czytam dalej. Pewnie zostane jeszcze nie raz pozytywnie zaskoczona :-)

    Odpowiedz
    • Bożena Społowicz
      Bożena Społowicz
      12 marca 2017 at 14:42 (1 rok ago)

      Daria, pozdrawiam Cię znad bulionu, właśnie stawiam go i wychodzę na spacer :)

      Odpowiedz

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarz *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <b> <blackquota cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>



three × two =