Stare powiedzenie „jesteś tym, co jesz” odnosi się nie tylko do naszego ogólnego zdrowia i odżywiania, ale także do tego, jak wygląda i czuje się nasza skóra.

Odżywianie i jego wpływ na skórę pozostawał przedmiotem kontrowersji i konfliktów przez dziesięciolecia. Dziś oczywiste jest, że dieta wpływa na kondycję i wygląd skóry. Dowodzą tego liczne publikacje i badania naukowe wiążąc zdrową żywność z terapiami niektórych chorób skóry.

Skóra, jako największy organ czerpie korzyści z odżywiania, jakie otrzymuje z pokarmów. Badania pokazują, że jedzenie odpowiedniej żywności i właściwe nawadnianie zapewnią skórze zdecydowanie dłuższą młodość.

Dlatego warto poznać kuchnię przeciwzapalną SKIN FOOD i jej superskładniki, czyli antyoksydanty (w tym witaminy A, C, E), minerały,
polifenole (zielona herbata, resweratrol, borówki), kwasy omega 3,
NNKT (zdrowe tłuszcze) ORAZ pełnowartościowe białko.

Jeśli chodzi o skórę i przeciwutleniacze, pamiętaj – siła tkwi w liczbach. Kiedy połączysz antyoksydanty ze sobą zarówno w diecie jak i w pielęgnacji skóry, wzmocnisz ich działanie przeciwzapalne i przeciwrodnikowe .

Warto zwrócić uwagę, że dodając do codziennej rutyny „skin care” ochronę przeciwsłoneczną sprawimy, że rezultaty naszych działań będą szybciej widoczne.

Kochani mam nadzieję, że przedstawionych dziewięć historii o super-składnikach na stałe zmienią Wasze nawyki i kondycję skóry.

Zapraszam do lektury.

SKIN FOOD

      

HERBATA

Zwykła herbata, niezwykłe walory urodowe

Super składnikiem w herbatach są polifenole, które wykazują ogromną zdolność redukcji wolnych rodników, co dla  skóry oznacza hamowanie procesów starzenia oraz przeciwdziałanie nowotworom skóry. Wpływ działania zielonej i białej herbaty na obniżenie glukozy we krwi będzie również oddziaływać na stan skóry – wzmacniać ściany naczyń krwionośnych, tym samym przeciwdziałać ich rozszerzaniu się, kruchości i przepuszczalności skóry!  Najwięcej katechin związków polifenolowych (super składnika) jest w liściach i pąkach herbat, dlatego polecam z nich robić napary.

Przeprowadzone badania podają, że największa zawartość polifenoli, katechin i flawonoli występuje w naparach zielonej herbaty parzonych 4-5minut! Wraz z upływem czasu parzenia zawartość związków polifenolowych ulega zmniejszeniu do 50%!

W pielęgnacji związki fenolowe herbat (szczególnie zielonej) działają przeciwbakteryjnie i regulują wydzielanie sebum! Szukajcie w składach kosmetyków ekstraktów z zielonej herbaty, zwłaszcza gdy macie skórę tłustą, trądzikową.

KOMOSA RYŻOWA (QUINOA)

Królowa zbóż

Komosa ryżowa (Quinoa) absolutnie multizadaniowa roślina dla skóry! Jest pełnowartościowym źródłem białka roślinnego (lizyna, izoleucyna) będąc alternatywą dla produktów białkowych odzwierzęcych. Bogactwo aminokwasów sprzyja budowaniu tkanki mięśniowej oraz utrzymuje sprężystość skóry, jednonienasycone kwasy tłuszczowe, kwasy omega-3, pożądany skład tłuszczowy uszczelnia barierę ochronną skóry, zapobiega wysychaniu skóry, odwodnieniu, atopii, egzemie.

Warto sięgać po nią zwłaszcza zimą, gdy w okresie grzewczym skóra nadmiernie wysycha. Antyoksydanty jak kwercetyna, kemferol, kwas kumarowy wykazują wyższe stężenie niż w borówkach amerykańskich, czyniąc quinoę silnym „wymiataczem” wolnych rodników działając przeciwzapalnie i opóźniając starzenie skóry!

Produkt bezglutenowy polecany kobietom w ciąży, dzieciom, osobom chorym na celiakię, alergikom. Ze względu na niski indeks glikemiczny komosa polecana jest cukrzykom.

Ta odmiana ryżu jest świetnym zamiennikiem makaronu czy ziemniaków. Można spożywać ją na ostro i słono! U mnie najczęściej jako baza ciepłych śniadań czy sałatek.

NIEZBĘDNE NIENASYCONE KWASY TŁUSZCZOWE (NNKT)

NNKT nie mogą być wytwarzane przez organizm i muszą być spożywane przez nas codzienne.

Znajdziemy je w wielu źródłach żywności, takich jak ryby i skorupiaki, siemię lniane, olej konopny, olej sojowy, olej rzepakowy, z ogórecznika, oliwa z oliwek, nasiona chia, nasiona dyni, nasiona słonecznika, warzywa liściaste, orzechy włoskie, sezam, łosoś i tuńczyk, awokado. Paradoksalnie wciąż spożywamy NNKT znacznie mniej, niż zalecają normy żywieniowe.

Kwasy tłuszczowe są budulcem każdej błony komórkowej, zwiększając jej elastyczność. Kwasy omega-3 usprawniają wszystkie procesy życiowe, zapewniają równowagę hormonalną, zapobiegają chorobom skóry, wzmacniają odporność na infekcje oraz alergie.

Związek między spożyciem NNKT a starzeniem się skóry został wielokrotnie zbadany; wyższe spożycie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych jednoznacznie wiąże się z niższym prawdopodobieństwem starczej suchości, atrofii i zapaleń skóry.

Autorzy badań nad NNKT zdołali wykazać zmniejszenie stanu zapalnego skóry wywołanego promieniowaniem UVB podając badanym olej rybny bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3 przez 3 miesiące. W innym badaniu spożywanie oleju z  wiesiołka znacznie hamowało powstawanie zmarszczek spowodowane przewlekłym napromienianiem UVB.

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, a w szczególności kwasy omega-3 są bazą kuchni przeciwzapalnej. Jeśli cierpisz na chroniczne zapalenia, trądzik, atopie, kruchość, naczyń krwionośnych, zwiększoną wrażliwość, czy suchość skóry, to koniecznie włącz do diety NNKT już dziś.

Pamiętaj również o pielęgnacji skóry od zewnątrz, szczególnie zimą dbaj o jej natłuszczenie!

BURAKI

Pytając moje pacjentki o buraki w ich diecie, mam wrażenie, że to niedocenione warzywo.

Burak! Na jego temat właściwości prozdrowotnych  powstało wiele artykułów naukowych, badacze wciąż podkreślają jego wartości dla układu sercowo-naczyniowego, powinni jeść go nadciśnieniowcy oraz osoby borykające się z normami cholesterolowymi. O burakach mówi się „pro kobiece”, głównie ze względu na fakt, że są mocno krwiotwórcze, obfitują w  kwas foliowy, witaminy A, C i niacynę oraz minerały – wapń, sód, potas, żelazo. Warto pamiętać o nich podczas miesiączkowania, ciąży i w okresie menopauzalnym (zmniejszają ryzyko zachorowania na osteoporozę, podobnie jak soja łagodzą objawy przekwitania).

Jak burak wpływa na zdrowie i piękno skóry?

Otóż, burak swą barwę zawdzięcza betalainom, silnym antyoksydantom, przeciwdziałającym starzeniu się skóry, procesom zapalnym, nowotworom. Okazuje się, że wypijany 2-3 razy w tygodniu sok z BURAKA może łagodzić zmiany trądzikowe, wpływać na poprawę jakości włosów, łagodzić przebieg leczenia łuszczycy. Jak pewnie wiecie, aby doszło do wchłaniania się składników biologicznie czynnych z buraka i nie tylko należy zadbać o zdrowy mikrobiom jelit; pomaga w tym wypijany raz w tygodniu zakwas z buraka.

Przepis na mój ulubiony zakwas od Agnieszki Maciąg (link na końcu artykułu)

GRZYBY

Grzyby to trzecie królestwo obok żywności roślinnej i zwierzęcej!

Według wielu badań i sondaży przeprowadzonych wśród Polaków ich walory ograniczają się jedynie do smakowych… A przecież posiadają tak niezwykle unikalny profil składników odżywczych!

Zachęcam do włączenia ich do codziennego menu

  • zawierają chitynę i beta glukany; polisacharydy o silnych i skutecznych właściwościach nawilżających,
  • jadane regularnie niwelują szkodliwe działanie nadmiernej ilości wolnych rodników, stymulują procesy regeneracyjne skóry,
  • zawierają unikalny sterol, ergosterol, będący prekursorem witamy D, który chroni skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV,
  • w grzybach znajdziemy glutation i ergotioneina, najsilniejsze przeciwutleniacze w grupie antynowotworowych
  •  regularne spożycie grzybów pozytywnie wpływa na regulację naturalnego zegara dobowego, normując wydzielanie melatoniny
  • korzyści dla zdrowia skóry wynikające z grzybów są wszechstronne, oprócz właściwości silnie antyoksydacyjnych mają działanie rozjaśniające (kwas kojowy) i przeciwzmarszczkowe (kwasy fenolowe)
  • dostarczają składników odżywczych znajdujących się w mięsie i ziarnach; są dobrym źródłem niacyny, kwasu pantotenowego, selenu i miedzi oraz doskonałym źródłem ryboflawiny
  • pozytywnie wpływają na bakterie jelitowe, przyczyniając się do zmniejszania procesów zapalnych występujących na skórze

Warto podkreślić, że tylko grzyby posiadają glukany występujące w bardzo różnorodnych konfiguracjach, co jeszcze bardziej zwiększa ich działanie odpornościowe, przeciwzapalne i przeciwnowotworowe.

Grzyby są bardzo użytecznym narzędziem dla zdrowia i piękna skóry, stosowanym wewnętrznie, jak i miejscowo w kosmetykach.

GRUSZKA I PIETRUSZKA


Potężny duet mineralno-witaminowy!

Gruszka i pietruszka bogate w witaminę C, witaminę K, potas, miedź, cynk, kwas foliowy, prowitaminę A i niacynę wspierają zdrowie skóry, przyspieszają gojenie się ran oraz wzmacniają ściany naczyń krwionośnych.

Gruszka i Pietruszka

  • źródło przeciwutleniaczy (chronią skórę przed uszkodzeniami oksydacyjnymi oraz przeciwdziałają stanom zapalnym skóry),
  • zdrowie jelit (są doskonałym źródłem błonnika, niezbędnego dla zdrowia układu trawiennego. Ponadto rozpuszczalne włókna błonnika zwiększają poziom zdrowych bakterii w jelitach. Jako takie są uważane za prebiotyki, które silnie związane są ze zdrowiem skóry, jej odpornością i powolnym starzeniem się),
  • nawilżanie i oczyszczanie skóry (zawierają dużo wody i błonnika),

Barwa gruszek nie jest bez znaczenia; antocyjany i kwercetyna nadają gruszkom rubinowo-czerwony odcień. Związki te wzmacniają pracę serca , uszczelniają naczynia krwionośne, pomagają zwalczać alergie, podnoszą odporność, chronią organizm przed nowotworami. Gruszki z zielono-żółtą skórką zawierają luteinę i zeaksantynę, dwa silne antyoksydanty, występujące zawsze w parze, absolutnie niezbędne do zachowania ostrości wzroku. Związki te należą do karotenoidów i najskuteczniej chronią skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV oraz przedwczesnym starzeniem.

Duże, 17-letnie badanie z udziałem ponad 30 000 kobiet wykazało, że regularne spożywanie warzyw i owoców o białych miąższach zmniejsza ryzyko udaru mózgu i podnosi zdolności poznawcze mózgu!

Przepis na mój ulubiony krem z gruszki z blogu Jadłonomia (link na końcu artykułu)

SARDYNKI


Polecam w wersji świeżej nie puszkowanej.

Ryby zimnowodne takie jak sardynki, śledzie, pstrągi, dziki łosoś itp. są doskonałym źródłem białka, niezbędnym do regeneracji organizmu, w tym skóry, na poziomie komórkowym. Wykazano, że największe korzyści odżywcze zawarte są w małych, niepozornych SARDYNKACH!

Rybki te, z uwagi na niewielki rozmiar i żywienie się tylko planktonem mają najmniejszą zdolność do akumulacji rtęci.

Sardynki są kopalnią składników odżywczych:

  • kwasy tłuszczowe omega-3 prezentują silne działanie przeciwzapalne, rzadziej chorujemy, co skutkuje dużo wolniejszym starzeniem organizmu,
  • omega-3 pomagają zapobiegać chorobom serca, zmniejszają ryzyko zakrzepów i obniżają ciśnienie krwi, chronią serca tych, którzy w przeszłości przeszli zawał. Omega-3 są znane z łagodzenia wszystkiego, od trądziku, atopii po łupież. Korzystnie wpływają na lipidy naskórka, uszczelniają barierę skóry, chroniąc ją przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi.

Dowody pokazują, że regularne dostarczanie organizmowi kwasów omega-3 ma działanie odmładzające skórę. Skóra staje się elastyczna i wolniej pojawiają się na niej zmarszczki. Informacje wydane przez National Eye Institute mówią, że spożywanie sardynek zmniejsza ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej.

SARDYNKI są jednym z najlepszych źródeł wapnia i witaminy D. Raport z badań nad rakiem opublikowany w czasopiśmie National Cancer Institute wykazał, że spożycie wapnia i witaminy D może być bardzo pomocne w zapobieganiu nowotworom piersi.

SARDYNKI są dobrym wyborem dla osób nietolerujących laktozę, uczulonych na nabiał lub potrzebujących więcej wapnia w diecie (osoby starsze, dzieci, kobiety w ciąży).

SARDYNKI obfitują w witaminy B12,A,D,E,K, niacynę, kwas foliowy, kwasy tłuszczowe i mikroelementy, co pomaga w zapobieganiu wielu chorobom, finalnie wydłużając nasze życie.

Badania The Journal of Nutrition wykazały, że olej rybny z sardynek wzmacnia układ odpornościowy poprzez zwiększenie liczby komórek odpornościowych.

MARCHEWKA


Najbogatsza w beta-karoten, jeden z najsilniejszych antyoksydantów!

Marchewka – samo dobro dla naszej skóry! Tylko marchewka zawiera wszystkie grupy karotenoidów takie jak: alfa-karoten, beta-karoten, likopen, luteinę i zeaksantynę. Beta-karoten czyli prowitamina A, po spożyciu przekształcany jest (za pomocą enzymów wątrobowych i nienasyconych kwasów tłuszczowych) w bardzo ważną dla zdrowia, w tym zdrowia skóry, witaminę A, która:

  • odpowiada za zdrowy wygląd skóry i prawidłowy stan błon śluzowych,
  • wspomaga leczenie trądziku, normalizuje pracę gruczołów łojowych, odpowiada za poprawną keratynizację naskórka,
  • opóźnia pojawienie się zmarszczek, gdyż pobudza produkcję kolagenu,
  • zmniejsza wrażliwość skóry na promieniowanie UV,
  • chroni przed powstawaniem plam i przebarwień skóry,
  • wzmacnia włosy i paznokcie,
  • pełni istotną rolę w sprawności odbierania bodźców wzrokowych – zapewnia prawidłowe widzenie

Beta-karoten, podobnie jak wszystkie karotenoidy hamuje powstawanie wolnych rodników, czyli zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry!

Dowiedziono, że codzienne spożycie 1 średniej wielkości marchewki minimalizuje ryzyko wystąpienia nowotworów jamy ustnej, przełyku, płuc i pęcherza moczowego. Wykazano też, ze marchewka ma działanie regulujące poziom estrogenów.

Warto wiedzieć, że beta-karoten jest wyjątkowo odporny na działanie temperatury, dlatego marchew duszona jest równie wartościowa. Dodatkowo marchew zawiera duże ilości błonnika, wspomaga pracę jelit, co przekłada się na zdrowy wygląd skóry.

Pamiętacie o marchewce w codziennej diecie?

SKIN FOOD #SKÓRA #URODA

SKÓRA – ogromny organ czynny immunologicznie. Ma nieustanny kontakt z bakteriami oraz czynnikami środowiskowymi jak promieniowanie UV czy smog. Stres, zarwane noce, nadmierny wysiłek fizyczny, przepracowanie czy brak czasu na pełnowartościowy posiłek to dodatkowe stresory obciążające jej odporność. Wszystkie te czynniki skazują nas na przedwczesne starzenie oraz ryzyko wystąpienia wielu chorób, w tym chorób skóry.

Pamiętajcie, że największym zagrożeniem dla zdrowia skóry jest PRZEWLEKŁY STAN ZAPALNY toczący się w jej obrębie. Nie bagatelizujcie takich objawów jak trądzik, rumień, tkliwą suchość, wrażliwość, nawracającą opryszczkę. Każda dolegliwość skórna, która Was niepokoi powinna być skonsultowana ze specjalistą dermatologiem, kosmetologiem.

Na szczęście mamy możliwości, by wspierać mechanizmy obronne naszej skóry, przeciwdziałać jej starzeniu, zapobiegać chorobom i przedłużać nasze życie.

Jedną z takich możliwość jest KUCHNIA PRZECIWZAPALNA  #SKINFOOD

Link do mojego ulubionego zakwasu – kliknij, blog Agnieszki Maciąg – i gruszkowe inspiracje polecam ze strony – kliknij, blog Jadłonomia

Zaglądajcie na mój blog, komentujcie, zadawajcie pytania…

//

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarz *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <b> <blackquota cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>



five × four =