Pędzący świat i my, którzy próbujemy za tym światem nadążyć. Coraz więcej zadań do wykonania i celów do zrealizowania. Życie to przecież działanie, prawda? Trzeba nieustannie coś robić, być zajętym, unikać poczucia stania w miejscu i stagnacji, czyż nie? No cóż… NIE.

MODA NA SLOW

W ciągłym pędzie prędzej czy później można się zatracić. Nic dziwnego, że coraz większą popularnością cieszą się nurty slow: slow life, slow food, slow fashion. Wbrew pozorom nie chodzi w nich o powolność, a o uważność i świadomość. Gorąco namawiam do tego, żeby wykorzystać tę modę na slow i wziąć z niej dla siebie to, co najlepsze. Od czego najlepiej zacząć? Od nauki świadomego oddychania. Uśmiechnęłaś się? A pamiętasz, kiedy ostatnio przez dłuższą chwilę świadomie oddychałaś? No właśnie.

IM DŁUŻSZY WYDECH, TYM DŁUŻSZE ŻYCIE

Czy wiesz, że prawidłowe, głębokie oddychanie jest prostą i doskonałą drogą do zdrowia? Długi, płynny wydech zmniejsza częstotliwość oddechu, dzięki czemu w organizmie zatrzymuje się dwutlenek węgla, który jest niezbędny do procesów wymiany komórkowej. Efekt? Usunięcie skurczu naczyń krwionośnych, poprawa ukrwienia narządów wewnętrznych i usprawnienie procesów metabolicznych. Oprócz tego dwutlenek węgla reguluje gospodarkę kwasowo-zasadową i przyczynia się do szybszej regeneracji skory.

Na pewno znasz uczucie rozbicia i zmęczenia po kilku godzinach spaceru w lesie. Niewykluczone, że czasami po takim spacerze boli Cię głowa. Dzieje się tak dlatego, że w organizmie zmniejszyła się koncentracja dwutlenku węgla.

PRAWIDŁOWE ODDYCHANIE

Co to znaczy „prawidłowo oddychać”? Oddychać powinniśmy nosem ze względu na lepszą jonizację tlenu, a także na proces ogrzewania się powietrza, które przechodzi przez jamę nosowo-gardłową i działa profilaktycznie na przeziębienia. Podstawową zasadą prawidłowego oddychania jest wydech dłuższy od wdechu. W wielu praktykach oddechowych zaleca się wstrzymywanie oddechu. Dlaczego i po co? Dzięki temu energia rozprowadza się po ciele w sposób harmonijny, stabilizuje się rytm uderzeń serca, krew nasyca się tlenem i przyspiesza procesy utleniania, za którymi idzie w parze także spadek ciężaru ciała. Po sesji ćwiczeń oddechowych ma się wrażenie lekkości. Właśnie na tym polega magia świadomego oddychania.

PRAKTYKA ŚWIADOMEGO ODDYCHANIA

Ćwiczenia oddechowe najlepiej wykonywać na świeżym powietrzu lub w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu. Można leżeć, siedzieć lub stać, w zależności od tego, w jakiej pozycji czujesz się wygodnie.

Oddychanie zdrowotne

Weź głęboki wdech przez nos przez 2 sekundy, wstrzymaj oddech na 8 sekund, powoli wypuszczaj powietrze przez nos przez 4 sekundy. Ćwicz 2 minuty rano i wieczorem.

Oddychanie oczyszczające

Weź wdech przez nos przez 2 sekundy, wstrzymaj oddech na 3 sekundy, po czym złożonymi jak do gwizdania wargami delikatnie i powoli wypuść powietrze przez 12 sekund, pozostałe powietrze wypuść energicznie. Ćwicz 2 minuty rano i wieczorem.

Jestem pewna, że ucząc się świadomego oddychania i praktykując codzienne ćwiczenia oddechowe, robisz dla siebie coś dobrego. Spróbuj i daj mi znać, jakie efekty zauważyłaś.

A na koniec mam dla Was cytat:

„Dwutlenek węgla jest w rzeczywistości bardziej podstawowym składnikiem materii żywej niż tlen”. Y. Henderson

Pamiętajcie o tym!

//

Dodaj Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarz *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <b> <blackquota cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>



19 − sixteen =